GOOGLE TRANSLATOR

Cercar en aquest blog

TRAM 12: DE SON XORIGUER A SON SAURA I TURQUETA





L'ETAPA

Aquesta etapa del camí de Cavalls comença a 1 km del far d’Artrutx, seguint la carretera costanera de la urbanització que l’acompanya, però també podem partir des del far mateix. És aquí on comença la costa sud pròpiament dita. Els primers 2 km de l’etapa són per asfalt, travessant les urbanitzacions de cap d’Artrutx, Son Bosch (on haurem de passar el pont del port artificial) i Son Xoriguer. A partir d’aquesta platja, abandonem la zona urbanitzada i durant 4 km caminarem, resseguint la costa baixa del litoral, per un camí pla i rocós on anirem trobant petites cales fins a arribar a les platges de Son Saura del sud. Un cop travessades aquestes dues platges, el camí ens porta cap a la petita cala des Talaier. El sender comença a guanyar alçada, augmenta la presència de vegetació en el paisatge i, vorejant la talaia d’Artrutx, ens endinsem a la zona boscosa de l’apreciada cala en Turqueta, on acaba l’etapa.

Distància: 13,3 km • Dificultat: Fàcil • Temps estimat a peu: 4 h

L’ENTORN

El recorregut d’aquest tram del camí de Cavalls és pla i poc accidentat, i mai assoleix gaire alçada. El paisatge dominant d’aquesta etapa consisteix en àmplies zones de roquissar litoral alternades amb petites cales al llarg del recorregut. Durant la major part del camí, hi trobarem una vegetació dominada per la marina baixa amb plantes com el xipell, les estepes i el romaní. A les platges de Son Saura del sud, podrem gaudir d’un pinar frondós entre la platja i la zona humida que la precedeix. A partir d’aquest punt, el paisatge comença a canviar i el camí de Cavalls entra a la zona boscosa de la part central de la costa sud de Menorca, dominada per l’ullastrar, el pinar i l’alzinar, com en el cas de l’entorn de cala en Turqueta.

NO T'HO PERDIS

• Prat de Bellavista: Zona humida associada a les platges de Son Saura del Sud, refugi d’aus aquàtiques i emplaçament d’un alt valor ecològic. Respecteu-lo.

• Far d’Artrutx: Construït l’any 1858 i automatitzat a finals de la dècada de 1980, és un bon lloc per veure les postes de sol amb Mallorca com a teló de fons. Actualment, a les seves instal·lacions hi ha un bar restaurant obert durant la temporada turística.

• Talaia d’Artrutx: Antiga torre de defensa situada entre cala en Turqueta i cala des Talaier. Permet bones panoràmiques de la costa sud de Menorca.

Noms de llocs: Sa cova des Moro, Cap de Mal Passar, s’Olleta, s’Extremunció, Cap d’Artrutx, Punta des Bregarol, Punta es Xoric, Punta des Tancats, Dormidor e ses Barques, Punta de sa Barraca d’en Capó, Cala en Bosch, Racó des Xaloc, Punta de sa Guarda, Platja de son Xoriguer, Punta Titina, Punta de s’Alzina Dolça, Cala Parejals, Punta i Cova des Pardals, Marina des Siniot, Punta Prima, Raconada i Cala de Son Vell, Punta de Sa Celda, Cova des Coloms, Pesquera des Compte, es Escalons, Punta de sa Barraqueta, Pesquera d’en Nebra, Pesquera des Al·lots, Rací des PI, Platges de Ponent i de Llevant de Son Saura, Sa Siquia, Punta des Governador, Es Còssil, Punta des Pinar, Cala des Talaier, Racó de sa Barra, Punta de na Bruna, Punta des Tambors, Es Colomar, s’Encletxa, Talaia d’Artrutx, na Fonoll, Cala en Turqueta.

NOTES DE VIATGE. (26 de maig de 2016) : OBRIR ELS ULLS

M’he desfet de la motxilla grossa amb la major part del pes que he deixat a Ses Persianes. L’Àngel, el propietari, m’ha fet el gran favor. Ara me’n faig creus de no haver previst la necessitat d’anar d’arribada a Ses Persianes. Sóc una mica intrèpid i una mica neci; Comptant que m’havia aixecat del llit de casa l’Antònia i en German a les 6 del matí per fer la travessia de Palma a Maó, baixar del vaixell i llençar-me a caminar tot seguit, com si res i a les 3 de la tarda té collons! Sort que portava aigua, nous i fruita. M’he hagut de comprar una motxilla petita on enquibir-hi el més imprescindible, i fora tenda! Recomenço amb força i amb prou cremes antiinflamatòries. Defallir no defalliré, malgrat els genolls.


En sortir de Ciutadella en bus cap a Artrutx, a primera hora, he vist per damunt els camps d’ullastres i ginebrons que arriben des de la carretera fins al mar, el Ferry de Baleària atracat a un moll tapat per la vegetació; allà, plantat, entre ullastres i murs de pedra seca com caixetes de bombons. He provat de fer la foto amb el telèfon però el bus anava massa ràpid. Vindré a fer-la  algun dia perquè m’ha recordat un efecte de la pel·lícula Lawrence d’Aràbia; el moment quan un vaixell travessa de dreta a esquerra de la pantalla, amb solemnitat i entre les dunes del canal de Sues. M’impressionà la imatge quan tenia deu anys i ha romàs enregistrada al meu record gràcies a què la germana gran d’en Sandaran sempre interpretava el tema musical del film al piano del pis principal on vivien, al carrer del Rosselló. Sembla mentida com algunes impressions poden encastar-se als sentits per retrobar-les intactes, anys més tard quan menys s’espera.

Des de Cala en Bosch, una corrua ininterrompuda de caminants converteix el camí en un passeig marítim. No em sorprendria trobar-hi alguna de les estàtues de les Rambles! He deixat passar caminants, uns quants ciclistes i un grup de quatre o cinc genets a cavall abans de trobar un espai que em permetés caminar amb intimitat. 'Ommmm' , Quico, 'Ommmm'. És un espai públic. Sí, també per a l’estúpid de les xancletes de plàstic que enganxa el xiclet a l’escorça d’un pi!. Fruit de la pressió humana es detecten rastres de brutícia als camins i a l'aigua, impensable fa tant sols una dècada. A Son Saura m’he de posar a escoltar música amb els auriculars per no haver de sentir els xiscles i crits provinents d’un catamarà turístic. A bord, el so d’una espècie de turisme de borratxera esclafa el silenci de son Saura quan la megafonia els encoratja a consumir sangria com a premi per saltar a l’aigua. S’anuncia en diversos idiomes. Cap d’ells el català. 


Penso en quin futur pot esperar a l’illa tant cobejada i em recorre una esgarrifança davant la previsible acceleració del deteriorament. Qualsevol record del passat s’allunya per evidenciar-me que el seu moment ja ha passat. Com més m’adono dels canvis, a voltes subtils a voltes inversemblants, més m’apareixen les antigues vivències com fantasies irreals. Em dol i m’entristeix, però a la vegada em commou el privilegi d’haver-les viscut. Em costa retrobar alguna cosa que ja no hi reconec. Potser la mena d’encís, de solitud profunda que l'obertura del Camí de Cavalls sembla desbaratar. No dubto de l’encert turístic i econòmic;  però em temo que serà a costa de sacrificar bona part d’allò que em seduïa tant: recolliment, intimitat i silenci. Són tant difícils de recuperar mancats de l’aparença d’exclusivitat i del perfum d’aventura que es desdibuixa...

Observo Cala en Turqueta des de l’altra banda de la platja, assegut en un roquer emboscat prop de na Fonoll. Em pregunto com deurà estar en ple agost! Tot i això, sobre impressionat al paisatge tacat de banyistes, puc entreveure el racó dels petons amb la Rosa, o bé on mossèn Garriga em va oferir ginet de la seva cantimplora. 50 anys més tard, Turqueta no sembla poder-me oferir gran cosa més que el Parc Güell en diumenge. Si més no pel que fa al dia, veurem com m’acollirà a la nit quan custodiï el meu son.

Arribo passat mitja tarda a Turqueta. No estic acostumat a aquesta llum i és que sempre hi he vingut abans de dinar o a primera hora de la tarda. Ara em crea la impressió de tornar a ser com la primera vegada ja que la llum del capvespre és una novetat que ho redibuixa tot de bell nou. Em retrobo amb la sínia  a l’entrada de la cala, ara mig derruïda i coberta de vegetació; la recordo en funcionament quan hi vaig arribar la primera vegada amb el Costa i Llobera, amb un ruc petit donant voltes i més voltes cobert amb un barret de palla amb forats per deixar sortir les orelles. La primera platja que veia, llevat de les de les urbanes de la Barceloneta, Ocata i Masnou o de la de Comarruga, a prop del Vendrell.  Quina novetat aleshores, trobar-me en una platja amb roques o pins i deserta! També recupero el Tàpies anònim, pintant a través de segles per l’aigua que s’escorre del bosquet que domina la cala a la banda de llevant i dalt de la paret de roca.


A l’arena només hi restem, arraulits dessota els darrers raigs de sol que s’acomiaden de la paret oriental de la cala, una parella que deu ratllar els quaranta i jo. Ella llegeix i ell dorm donant-li l’esquena. Pells brunes i opaques per la deshidratació que s’endevinen calentes com les roques que ens envolten. El moment delicat en què ella passa una pàgina i aparta la mirada del llibre tot allargant-la cap a la solitud de la cala, em compensa d’un dia no gaire satisfactori. Dur per la calor, per la caminada i dur també, perquè no he pogut acabar d’enllaçar amb antigues sensacions, vells estímuls que podien apropar-me a llocs i a persones, en altres temps. La noia fa ara una moixaina amb la mà tova a l’esquena del noi. Pleguen les coses en silenci, mandrosament. Les mans aprofiten qualsevol contacte casual per acaronar-se. Reconec aquesta frisança, doncs l’he viscut en aquesta mateixa cala. Finalment s’aixequen, es vesteixen i romanen uns instants contemplant el mar agafats de la mà. És bonic veure persones que s’estimen. Té, ara la parella se’n va. Caminen per la riba i els segueixo amb la mirada des de sota la palmera que avui és casa meva.




Pots seguir-me a Telegram

Telegram: @Boladevidre

DESCÀRREGUES DE VÍDEOS I DEL PDF