GOOGLE TRANSLATOR

Cercar en aquest blog

TRAM 09: DE CALA MORELL A PUNTA NATI

L’ETAPA

El recorregut d’aquesta etapa del camí de Cavalls comença a pocs metres de la necròpolis de cala Morell. El sender va vorejant el penya-segat marí durant uns 30 min fins a un mirador. Des d’aquí el camí s’endinsa cap a l’interior passant per una barraca de pedra seca (pont de bens), per trobar, més endavant, una pista que haurem de travessar. Poc a poc ens anirem acostant una altra vegada als penya-segats marins fins a arribar un antic aljub. A partir d’aquest punt, el far de punta Nati ens acompanyarà la resta de l’etapa, que s’acaba a uns 600 m del far.

Distància: 7 km • Dificultat: Fàcil • Temps estimat a peu: 2 h 30 min

L’ENTORN

Aquesta etapa del camí de Cavalls transcorre íntegrament pel que es coneix com la Menorca seca, caracteritzada per l’escassa vegetació i les interminables fileres de paret seca interrompudes per les nombroses barraques de bestiar o ponts de bens, on els ramats es refugien de les inclemències del temps. És un paisatge modelat per la influència de la tramuntana on domina la vegetació arbustiva i herbàcia, amb presència de romaní, xipell, savina, camamilla de Menorca i taperera, concentrada especialment a la zona de punta Nati. Els amants de l’observació d’aus podran observar ocells estèpics com ara la cogullada fosca, la titella (a l’hivern) o el trobat (a l’estiu). El falcó pelegrí també és comú a la zona i, abans que es faci fosc i en època de cria, davant la costa s’acostumen a formar grans grups flotants de baldriga cendrosa (baldritja grossa), aus marines que es concentren per accedir a la colònia més gran d’aquesta espècie a Menorca. 

NO T’HO PERDIS

• Necròpolis de cala Morell: Conjunt de catorze coves d’enterrament picades a la roca que van ser emprades des de l’època pretalaiòtica fins al segle II dC. Abans d’arribar a l’inici de l’etapa, trobarem un petit pàrquing i l’entrada a la necròpolis. Més informació sobre la necrópolis de cala Morell.
• Cala Morell: Cala molt ben protegida dels vents del sud i llevant, amb plataformes artificials, ideal per practicar snorkel gràcies a les aigües tranquil·les i transparents, i a la poca fondària.
• Creu del General Chanzy: Creu en honor del naufragi del vapor Général Chanzy (1910), que va provocar les pressions del govern francès gràcies a les quals es va construir el far de punta Nati, inaugurat el 1913. Posteriorment es va construir el far de Favàritx, que completava, juntament amb el far de Cavalleria, la il·luminació de la costa nord de Menorca.
Far de punta Nati: Consta de dos edificis de maçoneria rectangulars i independents, i d’una torre de 19 m d’alçada de planta hexagonal. El far es troba a 42 m sobre el nivell del mar. Està ubicat en un dels millors punts de Menorca per veure la posta de sol. Més informació sobre el far de punta Nati i els fars de Menorca.


Noms de llocs: Cala Morell, ses Ancolles, Pas des Mosquits, Cul de sa Ferrada, Cova des Surets, s’Angladó, s’Estacada, Marina de Son Angladó, Es Pla, Cova d’en Vallarí, Codolar d’en Bou, Llosa d’en Rafal, Escletxa de s’Ull de Sol, Punta des Grec, Punta i Coves des Llosar, Racó de ses Rebetjades, Cova de sa Torre Nova, Na Morera, Creu del Général Chanzy,

NOTES DE VIATGE. (04 D’OCTUBRE 2018): EMOCIÓ PER UN NAUFRAGI ANTIC


Avui és el dia del meu sant, no sé què m’hi ha fet pensar en obrir els ulls. Tret de quan anava a l’escola i prenia el tren de Sarrià frisós per la il·lusió de portar caramels als companys de classe, mai no l’he tingut gaire en compte i quasi sempre cal que m’ho recordin. Aleshores la il·lusió m’acompanyava durant el trajecte fins l’estació de Sarrià i després, seguint el recorregut a peu pel Passeig de la Bonanova i els carrers d’Anglí o d’Iradier.  Pot ser que m’hi hagi fet pensar el trobar-me de nou a Menorca i l’agitació per descobrir nous indrets, nous paratges que m’encadenin encara més a l’illa. Avui m’he marcat fer el tram que passa per un dels espais que més m’ha encuriosit de Menorca, des de sempre. Esmorzo d’hora d’una esgarrapada una ensaïmada comprada a Can Diego, un suc de taronja natural i un tallat. Mentre esmorzava he fullejat el Menorca i l’he comentat amb l'Àngel de Ses Persianes, que sempre acaba per posar-me en context de qualsevol notícia sobre l’illa. M'agrada estar al dia del que passa a Menorca; que han entrat a robar en un Súper a Cala en Porter, els negocis bruts de la gent del PP o un incendi en una bugaderia, tant li fa. Em fa sentir menorquí, i flirtejo amb la idea de viure a Ciutadella. Fantasiejo amb quins horaris faria, amb quines persones em reuniria, quines serien les meves activitats, amb qui què, on, com… Hi somnio sovint i em sembla inabastable a la vegada però, quan hi visc uns dies, m’interessa tot el que hi succeeix, no vull sentir-m’hi un passavolant. 

M’he fet amb un parell de formatjades de carn amb pèsols i mig quilo de mandarines vingudes d’Alacant. Un català del Principat que compra  mandarines d’Alacant a Menorca. Tot queda a casa. En arribar a la Plaça dels Pins miro cap el bar Sa Rosa, ara tancat, i penso amb afecte amb na Rosa Maria, la propietària. Em sap greu que el bar no hagi aguantat, tot i la personalitat alegre i aguda d’ella. En un altre context i sobretot en una altra ubicació em passa pel cap que hi hauria fet fortuna. Puntual a un quart de deu pujo al bus 62 que em portarà a La Vall d’Algaiarens, on hi tinc una vinculació especial. Tot i que el tram d’Algaiarens a Cala Morell ja l’havia fet fa dos anys, vull resseguir-lo de nou per enllaçar amb el tram que va de Cala Morell fins a Punta Nati, així hauré completat l’extrem NO de l’Illa.


Des del bus constato com l’espai dels topants del nord de Ciutadella, abans poc habitat, s’ha anat desordenant. Noves construccions han sorgit on abans hi havia barraques de pedra, refugis en petites possessions encerclades per murs pedregosos, característics de la zona mediterrània. M’agrada la pedra seca i em provoca un sentiment de pertinença que va més enllà de països i fronteres. Em fa sentir prop de cultures que, des de l’Iran fins a Galícia, han bastit el paisatge com si fossin - que ho són - els meus ancestres. Infàncies de segles passats que, com jo, s’han assegut al damunt de murs com aquests i s’han esgarrinxat la part posterior de les cuixes amb les vores esmolades de les pedres. Amb un esqueix de fonoll, de menta o de fanal a la boca, han deixat esmunyir les hores millors de la vida encarats al sol de la tarda. La  intimitat es desfà amb blocs de ciment que substitueixen la bellesa antiga de la pedra marès. Els anys passen i pesen en les coses petites. Em costa escriure amb els sotracs del bus, però vull fer-ho ara abans no s’escapi aquest instant intangible d’intuir que comprenc una vegada més Menorca. Els camps esdevenen erms o envaïts per ullastres i resten tan sols com un exotisme, com una paisatge pintat d’un altre temps. Els enyoro empolsegats però poblats de vaques o porcs i plens de vida. Tal vegada una evidència del canvi lent però constant que detecto des de fa anys amb tristesa, com tot allò que es perd per sempre.


El bus em deixa a l’aparcament i m’arribo fins a la Platja des Bot, buida, esplèndida, sota aquest sol del matí. Busco amb la mirada el lloc aproximat on amb el Norbert vam trobar aquella ploma de colors que engalanà un temps el meu barret de gavardina, quan em vestia com els hippies, subjectada per un mocador de colors vius. També el lloc on vam contemplar aquella posta de sol mítica, estupefactes, asseguts dins l'aigua, al centre de la badia i compartint un petardo. I encara l’indret on ens sorprengué un diablet quan preníem el sol la gent del grup de teatre.  Un diablet és com un minúscul tornado sobtat i breu que normalment causen les altes temperatures i que remou sorra i fulles per elevar-les i deixar-les caure uns metre més enllà. Hi roman, com una penyora, la petita barraca blanca que en altre temps devia guardar el bot que donà nom a la cala i on en Sergi López i en Miquelarro hi han rodat La vida lliure. Quina enveja! Tot hi és encara sota la meva mirada. Fins i tot el lloc on, anys més tard, quan la platja ja havia perdut la intimitat d’antany, a l’Anna, l’Antonio i a mi ens van cobrar 18€ per tres talls de meló. Per no preguntar el preu abans de clavar la primera mossegada!

M'instal·lo a l’extrem oriental i arrecerat de la platja, a l’ombra d’unes alzines que s’emparren costa amunt. Només una parella d’estrangers a la sorra i un petit grup de menorquins per tota companyia. Espero que arribi la calor entre el so continuat de les onades i la tranquil·litat que prové del bosc. Entro a l’aigua conscient que és el primer bany d’enguany a Menorca i també de fa anys en aquesta platja on l’excés de posidònia l’impedeix tant sovint. Avui a la banda de la barraca hi ha una zona àmplia ben neta i transparent.

Quan arriba un grup nombrós de persones dirigides per un guia, començo a tirar cap a la Platja des Tancat on faig un bany ràpid per refrescar-me pensant en la tirada que m’espera. De fet la caminada és transforma en passeig un cop passades ses Fontanilles o Cala Fontanelles. No m’aturo a Cala Morell, tot i que m’hauria agradat arribar-me fins a la Punta de Llevant on, trobant-m’hi amb el Norbert, vam tenir una conversa amb una gavina al vol. Bé una conversa… Ella feia un seguit de xiscles breus i jo responia, o a l’inrevés. La cosa va durar els minuts en què l’ocell feu cercles allunyant-se i apropant-se d’on ens trobàvem. Finalment va venir una altra gavina i les dues van marxar ignorant-nos.

Segueixo el camí que creua el terreny ermot sense ombres a la vista i on el paisatge s’eixampla fins a fer pensar en l’infinit. Prop del codolar de Torrenova em desvio uns metres per fer honor a la Creu del Général Chanzy. M’impressiona aquesta creu modesta sobre un munt de pedres que contrasta amb el cel blau i el mar fosc i profund de la costa nord. Em recullo uns moments pensant en l’horror a les fosques d’aquell naufragi en plena nit. Penso en les víctimes i recullo quatre flors minúscules trobades enmig de les escasses herbes crescudes entre pedres. Una onada d’empatia m’omple quan les deixo al peu de la creu, sota una pedra, perquè no volin.


El Général Chanzy va ser un buc correu transatlàntic francès que va naufragar Menorca, el 10 de febrer de 1910 quan cobria el trajecte entre Marsella i Alger. El vaixell va encallar contra la costa nord de Menorca cap a les 5 de la matinada del dia 10 de febrer de 1910. De les 157 persones que portava, només va sobreviure un passatger, Marcel Baudez. A causa de les pressions del govern francès es va construir el far de Punta Nati, inaugurat l’any 1912.


Arribo a l’aparcament de Punta Nati, a uns sis o set-cents metres del Far quan encara falten ben bé 2 hores per la posta. El trasto, l’scooter que faig servir per desplaçar-me, està al mateix lloc on el vaig deixar ahir i amb les claus posades al contacte, com era d’esperar. Penso en la sort que m’acompanya a Menorca i me’n sento orgullós com si fos un mèrit personal o un do. La veritat és que tenen raó tots els que em titllen de despistat, però com que encara és l’hora que hagi de tenir algun disgust, per sort, segueixo coquetejant amb la sentència de na Consol, “Quico, aquesta illa t’acull” i endavant les atxes fins que escarmenti. Em veig incapaç de caminar fins al far i m’hi arribo amb la moto. Ja de lluny m’adono de la gran quantitat de personal que ja pren posicions per la posta. Em contraria però em carrego de paciència, cerco un lloc apartat, faig les dues darreres calades que li queden al peta i m’esforço en trobar la meva connexió íntima amb el lloc. Resulta bastant inútil doncs segueix arribant gent - i alguna persona, que diria l’Antonio -. La llum comença a girar entre riures i crits de la multitud. Compto més o manco un centenar de persones i m’horroritzo quan descobreixo la procedència del brunzit estrany que fa estona que m’emprenya. És un puto dron! Així és impossible, em dic. I abans d’hora me’n vaig cap a Ciutadella a dutxar-me i a trucar a la Susanne per quedar. Sort que l’estreta carretera des del Far a Ciutadella em retorna en part la placidesa perduda a Punta Nati. Truco a la Susanne i em faig un fart de riure. És una noia alemanya que parla molt i molt bé el castellà i que sempre sorprèn quan fa alguna errada. Però sembla que les esculli. Quan vam estar a Hamburg amb La Vendetta, l’any 87, al Marti, al Joan, a l’Albiol i a mi ens feia gràcia quan deia “zuzio”, enlloc de “sucio”. La novetat amb què avui s’ha despenjat, quan m’indicava quina era la casa que tenia llogada a primera línia de mar, al camí de sa Farola a Cala en Blanes, és que era una casa de 1934 amb “còpula”. Clar, es referia a la cúpula que coronava la petita casa rodejada de jardí on s’han instal·lat. Ens hem fet un fart de riure perquè sempre està de bon humor i, tot i que ja deu rondar la cinquantena, no ha perdut gens d’una ingenuïtat i espontaneïtat que fa que ens entenguem molt bé. Hem sopat al jardí amb la seva amiga Ulrike i les respectives filles tancant un dia que, a excepció de quedar-me sense posta de sol, es pot qualificar de rodó. Com sempre, destacar que una de les virtuts de l’Illa és que quan s’hi porten unes hores ja t’hi sents com si hi portessis dies i quan hi portes, encara que sigui només un dia, sembla ja una eternitat. Ara que escric eternitat, al llit, a punt de caure en un son satisfet, no puc evitar que em passin pel cap imatges d’un vapor mercant embarrancant a la costa Nord, enmig d’un temporal com el que ahir vaig viure. Connecto l’Ipad i en busco alguna fotografia. Trobo un dibuix que m’agrada i el penjo a l’One Drive per quan passi a net i amb fotografies aquestes notes. M’ha colpit l’historia del Général Chanzy intentant evitar la catàstrofe entre les ones, que no deu ser diferent de les històries de tants i tants naufragis. Probablement el que em colpeix sigui la imatge d’aquella única creu tant modesta damunt una pila de pedres sola davant l’eternitat, com a únic record de 156 vides engolides per la mar. La vull fer extensiva a totes les vides que s’emporta la Mediterrània cada any per l’actitud criminal dels dirigents europeus i gràcies a la nostra indiferència.



Pots seguir-me a Telegram

Telegram: @Boladevidre

DESCÀRREGUES DE VÍDEOS I DEL PDF