GOOGLE TRANSLATOR

Cercar en aquest blog

TRAM 2: D'ES GRAU A TORTUGA I CAP DE FAVÀRITX

L’ETAPA

El recorregut d’aquesta etapa del camí de Cavalls comença just a l’inici d’un dels itineraris marcats del parc natural de s’Albufera des Grau. Travessarem la desembocadura de la llacuna i, després de passar la zona humida gràcies a unes passeres de fusta, ens endinsarem en un pinar que ens portarà al final de la platja des Grau. El camí ens condueix, primer, a cala Tamarells i, després, a cala de sa Torreta, on trobarem un pinar gran i ombrívol on poder reposar. Mentre anem veient com el far de Favàritx s’apropa, el camí segueix prop d’una hora fins a trobar l’arenal de Morella Nou (o cala Tortuga) i cala Presili (o platja de Capifort), dues platges verges protegides del vent del nord pel cap de Favàritx, el final de l’etapa.
Distància: 8,6 km • Dificultat: Mitjana • Temps estimat a peu: 3 h.

L’ENTORN

El recorregut d’aquest tram del camí de Cavalls transcorre íntegrament per dins el parc natural de s’Albufera des Grau. És una excursió que ens farà gaudir d’uns paisatges molt diversos, enriquits per la presència de construccions humanes tant singulars com la torre Rambla (s. XVIII) o el far de Favàritx, que ens acompanyarà bona part de la caminada. Travessarem zones humides, pinars ombrívols i platges verges que conviden al bany, tot caminant per un paisatge ondulant on s’alternen les terres de conreu i pastures amb rodols d’ullastres, i la vegetació més baixa i dispersa del roquissar litoral.

NO T'HO PERDIS

• Torre Rambla: Torre de defensa construïda pels anglesos l’any 1802, durant la seva tercera dominació (1798-1802).
• Mirador de l’albufera des Grau: El recorregut d’aquesta etapa comença just a la desembocadura de la llacuna, l’inici d’un dels itineraris marcats del parc natural de s’Albufera des Grau. Val la pena desviar-se uns metres per poder veure l’albufera des de dalt del mirador indicat a l’itinerari.
• Cala de Morella Nou: També anomenada cala Tortuga. Platja verge protegida dels vents del nord pel cap de Favàritx, amb una important llacuna a la part posterior, amb aigua tot l’any i un destacat tamarellar.
• Cala Presili: També anomenada platja de Capifort o arenal d’en Moro. Ens haurem de desviar uns metres del recorregut de l’etapa per arribar-hi.
• Far de Favàritx: El primer que es va construir amb torre de formigó a les Balears. La torre, de 28 m d’alçada, blanca amb una banda negra en espiral, li dóna un aspecte molt personal.

Noms de Llocs: Falda des Ullastres, Escull des Pardals, Cala en Vidrier, Illa d’en Colom, Fondejador d’en Llenés, Cales des Tamarells des Sud i des Nord, Caló de na Mamaes Primes, Cala de sa Torreta, Horts des Alocs, Camí de sa Torre Blanca, Canalet de ses Figueres, Marina de Morellet, Tanca de sa Talaia, Ses Planes, Ses Catifes, Massot de s’Ordi, Cala en Cavaller, Platja d’en Tortuga, Es Prat, Arenal de Morella Nou, Platja de Capifort o de Presili, S’Estany, Barranc Corradís, Son Camamel·la, Marina des Far, Caló de ses Màndries, na Fonda, Far de Favàritx.

NOTES DE VIATGE. (23 DE MAIG DE 2016) LA COSA PROMET.

He fet bivac a es Grau i m’ha despertat una sortida de sol magnífica. S'ha esvaït el temor de passar fred a les nits i em sento com si portes a Menorca una setmana..

Ahir nit vaig anar al que havia estat el bar i restaurant d’en Bernat per veure-hi la final de copa de fútbol. Ara n’hi dieun Ca’n Bernadet. Una xafarderia: Sembla que l’anterior cuiner i amo del negoci, tenia llogat l’espai. En Bernat, havia convertit la cuina familiar basada en peix del dia i receptes casolanes, en la d’un modest restaurant sense pretensions que en els darrers anys havia esdevingut referent per a estiuejants i visitants, tant per la contenció en els preus com per la qualitat del producte. A l’hora de renovar el lloguer, però, durant les negociacions hi va haver desavinences entre llogater i propietari pel preu del lloguer. L’un esgrimia que l'establiment era un èxit econòmic i que, per tant, s’havia d’apujar el lloguer; en Bernat, el cuiner, acceptava un augment però  considerava  desproporcionades les pretensions del propietari; sostenia que ell havia prestigiat el restaurant, atraient primer a la gent de l’ illa i després a cues i llistes d’espera d’estiuejants i turistes durant les temporades d’estiu. Volia evitar, també,  que l’augment excessiu l’obligués a pujar els preus que volia mantenir equilibrats. El resultat va ser que no hi va haver acord. En Bernat obrí un nou local, Ca’n Bernat des Grau a la carretera de Maó a Fornells (Me-7), mentre que l’antic llogater cedia el local a la seva filla perquè l’explotés com a bar i restaurant amb el nom de Ca’n Bernadet. Cal subratllar que han mantingut una relació preu qualitat similar a la d’abans. Així que, a més de veure-hi la final de copa entre els culers del lloc, vaig gaudir d’una excel·lent tapeta de carn amb pèsols, un entrepà de cuixot bo de veritat, una mitjana, un quinto i un parell de tallats, tot per 13,50 €. Hi ha coses que es deuen encomanar... 


Aquest matí, a primera hora he hagut de fer temps fins que han obert l’única botiga del poble, on, més tard he pogut fer provisió de fruita, aigua, fruits secs i menjar suficient per avui i demà. M’he deixat portar pels carrers deserts i encara frescos de la primera llum fins arribar al moll que s’obre a la gran badia. La quietud de l’aigua, la mandra amb què el sol vencia les ombres i l’efecte que alguna cosa se suspenia el temps, impregnava tot el que abastava la meva mirada. He intentat recollir en una foto la llum vellutada de tons gris metàl·lic que acaronava la Punta des Cuco, al fons i que m’ha fet pensar en Port Lligat i Dalí.

En marxa!

Abans de partir cap a Favàritx m’he assegut en un tronc i m’he trobat reflexionant sobre alguna cosa que no acaba de rutllar entre l’illa i jo. Alguna cosa en l’ambient que se m’escapa i que no identifico amb la Menorca viscuda.

Parteixo cap a Favàritx després de fer un passeig per s’Albufera, meravellant-me una vegada més que un paisatge tan apartat i tan verge es trobi a tan sols cinquanta metres d’Es Grau, només separats per un petit promontori boscós i per la platja que queda amagada. El camí no està resultant tan dur com el d’ahir i després d’un bany a Cala Tamarells  – on, per cert he hagut de tornar des de cala Rambla per recollir la càmera que hi havia oblidat-, m’he endinsat en la solitud de paisatges ondulants de terra rojosa, que m’han menat fins a Cala Tortuga on he arribat ja amb la tarda que començava a tombar. Un altre bany, plantar la tenda, un sopar fred i una passejada fins al turó on m’he sentit The Fool On The Hill, davant la llum del capvespre. Resulta estranyament acollidora aquesta solitud mentre observo assegut en un marge de pedra, com la platja es va fonent en la foscor, quan de cop m’adono que el far ja llança el seu codi lluminós, una vegada i una altra. Sento altra cop el temps com una esgarrifança freda a les espatlles i és que els raigs cadenciosos del far m’hipnotitzen i em fan arribar la seva vigília. 


NOTES DE VIATGE. (23/24 DE MAIG 2016) NIT D'INTRIGA A CALA TORTUGA

He passat la nit a Tortuga, una nit neguitosa. Ahir, cap a les onze, quan ja m’havia habituat a la freqüència de llum del far (parpelleja a ritme de 2 + 1 vegades cada 15 segons), em van cridar l'atenció uns llums provinents de diferents llanternes a l'altre extrem de la cala, a uns tres o quatre-cents metres. No em sentia del tot protegit doncs la lluna, que ja havia sortit, era quasi plena. Vaig restar a dins la tenda per no cridar l'atenció mentre em preguntava qui cony podien ser aquelles persones. Amants? Pescadors? Contrabandistes? Vigilants? Guàrdiacivils buscant acampats furtius com jo? Vaig comptar un mínim de quatre llanternes, una de les quals extraordinàriament potent, com el far d’un automòbil. Van estar voltant per la zona més apartada de la cala fins passades les dotze de la nit; es movien i desplaçaven sense parar, enfocaven cap a totes direccions, inclosa la de la banda on em trobava, per finalment van desaparèixer. Em devia adormir abans no marxessin, però m’he despertat diverses vegades enmig d’un son inquiet.

M’he espavilat just a trenc d’alba i, com quan anava d’excursió amb els llobatons o els minyons escoltes, he passat una estona badant amb el paisatge des del sac de dormir, retrobant-me amb la vella màgia de sentir-me suspès entre realitat i fantasia. Com si pogués observar el gat de Roentgen sense mirar-lo, com si contemplés allí on encara no existeixo. M’he fet un bany solitari i fresc amb el paisatge abrupte del Far de Favàritx de fons. En començar a caminar, he passat per les roques on es devien trobar els visitants invisibles d’ahir nit i només hi he trobat restes de pells de mandarina i altres deixalles. La veritat és que no sé què els perdono menys, si l'estona de tensió que em van fer passar ahir, o que m’hagin obligat a recollir unes deixalles que no he  escampat jo.


Un cop superat el coster què m'allunya de s’Arenal de Morella Nou i Cala Tortuga, en reprendre el pla que m’endinsa en la Reserva Natural des Grau fins el camí vell de Favàritx, he començat a notar un dolor al genoll que s’ha anant intensificant a cada passa, més del que podria esperar com a conseqüència del cansament d’ahir. Amb prou feines he aconseguit arribar a la carretera de Favàritx (CF-1) d’adolorit com estava. Després de reposar una estona he intentat continuar el tercer tram en direcció a s'Arenal d’en Castell. Com que gairebé no podia  caminar, he decidit canviar radicalment de plans i fer autoestop fins la parada de bus més propera per dirigir-me a Ciutadella.

Després d’una estona enmig del no res a la carretereta a Favàritx, un cotxe m'ha portat fins a Maó on he agafat el bus de Ciutadella on ara em trobo. Havia fet aquest trajecte en direcció a Ciutadella una sola vegada, fa ja cinquanta-un anys; va ser amb els companys del curs 66/67 del Costa i Llobera. Somric des de la finestra tot cercant-ne inútilment algun rastre, algun record. Circulem a gran velocitat per la carretera desdoblada i atapeïda de vehicles. Penso en com era abans d’estreta i solitària quan la vàrem recórrer amb la Rosa i el David, el seu fill, muntats en la Montesa Impala que ens havia prestat el Kike la setmana santa del 1980.  Quina meravella aquell turment de viatge! De Maó a Mercadal sota una  pluja freda i persistent; “sembla que no plourà”, havia vaticinat jo (sic). Paràrem a Can Bep, a Es Mercadal, per assecar-nos mentre esperàvem que amainés tot prenent alguna cosa calenta; quan ens hi vàrem tornar a posar, tornà també la pluja. Vam arribar a la casa d’en Víctor tant xops, que la roba blanca de la Rosa estava tota tenyida del vermell de la bossa. Malgrat la mullena, però, retinc un record inesborrable d’aquelles vacances.


Finalment he arribat a Ciutadella. M’he dutxat amb aigua ben calenta a la meva habitació de Ses Persianes. L’he fet petar una estona amb l’Àngel i m’he encaminat pels carrerons de la Ciutadella vella, fins a la farmàcia. Reposaré un  parell de dies a Ciutadella, buidaré la motxilla per estalviar pes i em replantejaré les rutes. Viam, que diria en Joan, a veure si puc continuar en aquest somni!

Tot i el dolor als genolls, després de deixar la motxilla a Ses Persianes no me n’he pogut estar d’arribar-me fins as Molí per fotografiar-lo sota aquesta llum de les tardes de primavera, a Ciutadella tan neta.



Pots seguir-me a Telegram

Telegram: @Boladevidre

DESCÀRREGUES DE VÍDEOS I DEL PDF