GOOGLE TRANSLATOR

Cercar en aquest blog

A PEU DES MERCADAL A FORNELLS

NOTES DE VIATGE. (4 DE JUNY 2016): GUARDARÉ ELS TEUS ULLS...

Al centre de Mercadal, on conflueixen els carrers d’Enmig, de Baix, Nou i General Alberti, aquest darrer antiga carretera cap a Maó, s’hi troba el Bar d'en Bep. No recordava que es digués així doncs sempre l’havia anomenat el bar de la plaça. A la casa del costat del bar, a la cantonada, ara s’hi troba una fruiteria però fins fa uns deu anys, hi havia l’espardenyeria de Can Riudavets de Migjorn, on comprava les avarques des dels anys 80. L’única dependenta era una dona gran que ja devia tenir vuit o nou-cents anys la primera vegada que vaig entrar a la botiga. Les darreres vegades, a principis de segle, ja es veia que no podia durar massa degut a la sordesa, als tremolors i a les dificultats d’atenció que s’evidenciaven any rere any. Amb prou feines li quedaven forces per pujar les escales fins al pis de dalt que feia de magatzem i on ja no hi quedaven números, ni colors, ni models. Malgrat tot jo hi seguia comprant perquè el calçat era bo i perquè aquell món, la botiga mateixa i el tracte amable de l’anciana dependenta, em fascinaven. Em conformava amb el que ella bonament baixava després de sentir-la trastejar pel magatzem una bona estona. I va arribar un dia, l’any dos-mil-dos o dos-mil-tres, en què la botiga havia tancat i vaig suposar que la dona havia mort. Per sort vaig trobar un altre lloc a Ciutadella, l’esparteria Magí, on comprar calçat menorquí; no només avarques si no també botes, sabates i porqueres. Però he seguit el costum de tornar a Mercadal on solc fer algun gin acompanyat d’alguna tapa al bar d’en Bep o bé per dinar-hi i aprofitar per fer una ullada a l’antiga espardenyeria.

Aquest any hi he trobat una fruiteria moderna i tant atractiva que hi he comprat unes peces de fruita. Mentre triava el gènere m’ha estat impossible evitar escoltar el que explicava a tothom una cotorra que xerrava pels descosits; que sí “aquí la fruta es muy cara”, que sí “en Barcelona cuesta la mitad”… I no parava de garlar. En posar-me al seu darrera per pagar, és quan he vist el BMW aturat davant la botiga amb el porta paquets obert. Al seu darrere hi creixia un pacient rengle de cotxes.

De cop i volta ha sonat un clàxon i la cotorra s’ha acomiadat des de la porta, carregada de bosses plenes de fruita i trotant cap al maleter del vehicle.

Se ve que mi coche molesta! - ha cridat cap a la dependenta a mode de disculpa amb la sorpresa d’algú que no està acostumat a rebre ordres. La noia i jo hem creuat una mirada de complicitat, mentre es  disposava a cobrar-me uns albercocs.

Si només fes nosa es cotxo…, li he dit sota veu a la noia quan em cobrava. Hem somrigut una mica per dins, mentre la cotorra es ficava dins el cotxe i desapareixia de la visual de la botiga entre gemecs dels pneumàtics.

Quan ha desaparegut la corrua de vehicles acumulats, s’ha restablert la calma i he pogut iniciar  l’excursió cap a Fornells des del mateix indret on abans comprava les meves avarques. M’ha vingut al cap la delicadesa de l’antiga propietària comparant-la amb la veu de la cotorra i m’he adonat que sí, que havia passat molt de temps. 


M’aturo un moment per escoltar com es mereix Our House de Crosby, Stills, Nash & Young que ara mateix sona a l’mp3. M’assec en un sortint de la paret seca que voreja la carretera sota un dels pins monumentals que l’envolten en aquest tram. La cançó era la preferida de la Marta, una amiga d’aquells  finals d’estiu, ja adolescent, a Sant Pere. Ja fa una anys, em vaig assabentar que no havia pogut, sabut o volgut superar la mort de son pare i s’havia llançat al buit des d’un setè pis del carrer Madrazo, a Barcelona. Ella, que em va cridar l’atenció precisament per l’energia vital que desprenia! Una víctima més de la perplexitat. S’acaba la cançó i m’acomiado de la Marta amb tendresa. Reprenc el camí.


Després de vagarejar una estona per Ses Salines on m’he remullat els peus, he arribat a Fornells acalorat i les cames adolorides per haver caminat tanta estona damunt l’asfalt amb les avarques noves. Això sí, ni una butllofeta. He tingut sort. A la Plaça de s’Algueret m’assec a la terrassa de La Palma per assaborir una cervesa gelada amb gin tot contemplant el port com solíem fer amb el Norbert quan llegíem el Quartet d’Alexandria de Durrell també davant una cervesa amb gin. Fins i tot la cervesa sembla no tenir el mateix sabor.

El primers anys, quan vaig començar a visitar Menorca amb assiduïtat, em vaig acostumar a passar les dues o tres o primeres nits a Fornells, a la Palma, per desconnectar del brogit de Barcelona. Els únics establiments del poble es reduïen al bar/fonda La Palma, la fleca i una botiga que feia de basar, de quiosc, de papereria i de botiga d'ultramarins. A la plaça, el restaurant que ara és Ca'n Burdó havia tancat arruïnat després de negar-se a preparar una caldereta al rei Joan Carles per no ser temporada de llagosta; el restaurant d’es Pla, una mica més avall, seguint el moll, va aprofitar-ne l’ocasió. Accedí a preparar la caldereta per a la cort i es convertí així en proveïdor reial. No recordo altre població més tranquil·la que el Fornells d’aquells dies, quan cap al tard de s’horabaixa en recorria els carrers deserts i passejava, en caure la nit, fins al capdavall de l’espigó per escoltar la remor del mar sense veure’l de tant fosc com era. No vull oblidar el sabor càlid dels petons de la Rosa embolicats amb aquella foscor. Tampoc els dies tendres quan passejàvem en silenci, agafats de les mans, prop de la riba i encara esperançats. Per això Fornells és un punt i apart en la meva devoció menorquina i sempre que hi vinc, sempre, em ve al cap una frase, un mini poema o com se li vulgui dir, que se’m revelà a l’habitació de La Palma, enamorat perdut: “guardaré els teus ulls entre els fulls d’un llibre antic”. Quan la penso de nou, com una invocació, em retorna un batec de l’antic delit, ara carregat de recança. Petites emocions, breus instants viscuts que m’aferren a l’illa, l’única realitat capaç de retornar-me-les encara amb un polsim de vida.


La torre de Fornells s’eleva en una llengua de terra que separa l’entrada del port de la platja de Cala Tirant. A uns 40 metres sobre el nivell del mar, és un bon mirador d’aquesta costa, rocosa, feréstega i batuda pel vent. Per arribar a la fortificació construïda a començaments del segle XIX, només cal agafar el camí empedrat que surt del nord del poble i que voreja la cova natural que alberga l’ermita dedicada a la Mare de Déu de Lourdes. La perspectiva que permet l’altura ofereix a vol d’ocell el nucli pescador farcit de cases blanques amb finestres de guillotina i cortines i vidres de quadrícula d’influència anglesa. Tot blanc i verd, com una imatge congelada en el temps, sobretot en aquesta hora després de dinar. Des de la punta de la torre refaig el camí per endinsar-me pels carrers que baixen al port. Passo davant les restes de l’antic castell de Sant Antoni, del segle XVII considerat el nucli fundacional del poble. Passejant per la plaça del Forn, fins al carrer Major m’entretinc tafanejant per les botigues d’artesania, entre els cada cop més abundants bars i restaurants. Passo per davant Es Cranc, on l’any 81 i recent inaugurat hi vaig gaudir de la meva primera caldereta de llagosta. És el plat que més renom ha donat a Fornells. Diuen que el secret rau en la destresa del cuiner, però, sobretot, en la qualitat de la llagosta que es pesca als voltants d’aquest port: un crustaci de closca vermellosa o morada, capturat de manera tradicional amb cistells o nanses col·locats com una trampa en el fons marí.

La passejada pels darreres de les cases del poble m’ha portat fins al petit cementiri blanc que es troba al capdamunt del carrer de la Verge del Carme, on al número 4 encara hi ha intacta la caseta que havien llogat l’Esteve i la Maria i que ens va acollir a la Rosa, al David i a mi. No he pogut evitar la temptació de fer una mirada a l’eixida del darrere, un minúscul pati on hi dona la finestra de l’habitació on dormíem la Rosa i Jo. Tampoc no he pogut estar-me de fotografiar-la. 


Pots seguir-me a Telegram

Telegram: @Boladevidre

DESCÀRREGUES DE VÍDEOS I DEL PDF