NOTES DE VIATGE. (29 DE SETEMBRE 2018) TEMPS DE CONFIDÈNCIES
Ahir vaig fer la part Nord de la Serra de Tramuntana, des de Pollença a Sóller. Avui toca la part Sud, des d’Andratx fins a Sóller. Ben aconsellat per n’Antònia i na Magda he sortit ben d’hora de Palma pel Camí de Jesús, que en deixar el nucli urbà es transforma en la carretera Ma-1041. És una carretera solitària que primer ressegueix l’obaga del Torrent de Sa Riera per pujar fins el Comellar de Ses Alzines Dolces i en deixar el bosc travessa un petit altiplà per on s'obre pas entre camps de conreu i d’oliveres fins arribar a Puigpunyent per l’extrem sud. La veritat, estava tant ple de “biciclistes” -com deien a Sant Pere on estiuejava de petit-, que he desistit d’entrar-hi. N’he tingut prou en fer un tallat entre fortors de rebentats de cafè amb rom i de suor que irradiaven el grup d'homes de cames depilades, vestuaris llampants i cares congestionades. Val a dir que rebentat a molts llocs de Mallorca és com anomenen el que al Principat en diem “Carajillo” o cigaló, paraules que procuro no pronunciar mai.
En voler dirigir-me
cap a Capdella per arribar a Andratx, he vist que a la dreta s’hi emparrava una
carretereta que menava a Galilea. El nom m’ha fet l’ullet i com que la
carretera també arriba a Capdella m’he decidit per aquesta ruta que ha resultat
ser esplèndida. La carretera és un seguit de revolts i paelles a dreta i
esquerra que s’emparra per la vesant d’una muntanya que arriba fins als 600
metres d’altitud. La pujada ha estat lenta perquè m’he trobat tres grups de
ciclistes i he hagut de reduir molt la marxa ja que ells mantenien el “pelotón”
i no deixaven espai per avançar-los, la qual cosa m’ha permès delectar-me amb el
paisatge.
Finalment he entrat al
poblet de Galilea que és un conjunt d'uns quants carrers deserts entre cases disperses, ombrívols a aquesta hora del matí, coronats en el punt més alt de la població per una petita ermita amb
una era al davant, des d’on al es contempla una vista espectacular de bona gran part
de la costa Sud Oest. El poble semblava resorgir des del silenci, entre l’aire transparent
encara fresc i la llum de primera hora del matí, com de conte. No he volgut romandre-hi
gaire estona, només un tast, ja que el
soroll del motor de la Vespa, tot i que discret, semblava pertorbar la
tranquil·litat que ho impregnava tot.
A la baixada cap a
Capdella , l’espectacle que m’oferia el paisatge és espatarrant. He arribat a
Andratx i, sense aturar-m’hi més que l’estrictament necessari per trobar un
forn on comprar una ensaïmada, he emprès la carretera de la Serra de Tramuntana en direcció a Sóller.
A la carretera de la
Serra no hi he trobat massa trànsit; així doncs he pogut recrear-me amb els
impressionants espadats que s’enfonsen en el mar Mediterrani. M’he escapat de la
carretera per alguns camins per on m’agrada perdre’m-hi, fins que finalment
he parat per fer un esmorzar de forquilla al Mirador des Grau, que és un
restaurant més que turístic però amb unes vistes excepcionals sobre Els
Farallons (es Faraions), uns esculls davant la costa de Tramuntana.
Passat Estellencs, la carretera torna a trobar la costa a la Torre del Verger. M’hi he aturat per pujar a la talaia, doncs ho tenia pendent des de la vegada que m’hi va portar n’Antònia i em va fer vertigen només de començar a pujar els esglaons. He volgut vèncer la suggestió convençut de poder-hi pujar, però hi havia massa grups de turistes amb la mateixa intenció que jo i per no fer cua, m’he conformat amb fotografiar-la. Segueix pendent perquè diuen que des de dalt, els dies clars es pot veure la costa del Principat.
Abans d'arribar a Banyalbufar m’he aturat a la font de la Menta. Un paratge paradisíac a peu de carretera que conforma un espai fresc evocador antigor i de vells vells jocs de canalla, com quan anàvem a fer berenades a la font de Turró, de Cargol o de Comarquinal amb la canalla del meu carrer de vacances. A la font de la menta m’hi va portar n’Antònia per primera vegada i hi tornàrem els dos amb na Magda en un dia memorable d’amistat i proximitats. És un racó que m'apareix com un instant sostingut d'un altre temps, suspès i amagat com una fotografia antiga.
En reprendre el camí i abans d’arrencar la moto, m’he posat els auriculars i m’ha sorprès el tema Bookend’s Theme de Simon & Garfunkel, constatant la meva creença en l’atzar. La combinació de la cançó amb la màgia serena de l’indret m’ha resseguit cames amunt com un agradable llampec de nostàlgia que ha resseguit l'esquena amunt fins a estremir-me.
El temps fou
I quin temps fou!
Era
Un moment d'innocència,
Un temps de confidències
I quin temps fou!
Era
Un moment d'innocència,
Un temps de confidències
Ha de ser fa molt de temps.
En guardo una fotografia
Que vetlla els vells records,
Doncs ells són tot el que en queda.
M’he comprat una
samarreta de Banyalbufar a Banyalbufar -on sinó?-, en record d’uns dinars
esplèndids en una marjada propietat de n’Antònia i en Germán, amb na
Magda i jo arreglant el món al voltant d’una taula de fusta parada en un
dels marjals, davant la immensitat del Mediterrani.
Tot i que m’he desviat
per la carretera que mena a Valldemossa he fet mitja volta. A l’entrada
del poble, en un aparcament ad hoc, hi havia una trentena d’autocars
i busos turístics. M’ha acabat de convèncer-me de fugir-ne la quantitat de gent que es
veia ja en el primer carrer; no exagero si dic que era un veritable mur de
persones com el que es pot veure a les Rambles de Barcelona en hora punta. Un
altre dia serà.
Pel que fa a Dènia,
m’he adonat que n’havia passat de llarg quan m'he topat amb un cartell
amb la inscripció “Benvinguts al municipi de Sóller”. Un altre dia serà, també. Des de Sóller
torno a Palma perquè a la tarda n’Antònia m’ha de portar a uns indrets que
li agraden molt, de quan era canalla. Em desvio per la carretera antiga, coll amunt, fins arribar a Bunyola on em desvio cap a
Santa Maria del Camí per una delícia de carretera que em recorda moltíssim les
de Menorca.
A la tarda, amb
n’Antònia, hem sortit de Sa Cabaneta, on viu amb en Germán el seu home, per
seguir una carretera estreta i encaixada entre parets seques fins a Ses
Olleries i Algaida, on ens hem endinsat per un camí vorejat d’alzines que ens ha
anat apartant del món real. En passar prop d’una casa amb un terreny considerable
de cultiu al seu voltant, n’Antònia atura el cotxe i em demana que entrem a la
possessió. M’explica que van estar a punt de comprar-la amb en Germán i hem
contemplat aquell lloc que podia haver estat on ara potser hi viurien. En una
mena de cort per bestiar a tocar de la façana i davant d’una figuera oblidada
que ha crescut com bonament li ha semblat, s’hi troba, ple de pols, una
relíquia d’un altre temps. Un Seat 600 d’un blau apagat i ple de pols grisa que
m’ha fet pensar en com era de blau i gris el franquisme que els fabricava. No
li ha passat el temps i, tot i que vell i rovellat, encara aguanta dret però
indigne; no em refereixo al cotxe,
Després hem seguit el
camí fins a la Pau, una ermita amb una era al seu davant, a tocar d'un
casalot senyorial i la seva masoveria. M’ha explicat que allí s’hi feien o s’hi
fan un cop l’any, aplecs en què la gent hi puja passejant des d’Algaida o des
de Randa duent panades i altres mmenges, per fer un dinar sobre
mantes o mocadors al terra. A la tarda, grups de xeremiers hi toquen les seves
cançons i s’hi fan balls. El recolliment del lloc m’ha copsat i he entès perquè
és un dels llocs que més li agraden a na Maria Antònia. Temps de confidències. La
infància remota, a tots ens agermana. Tot plegat m’ha recordat l’escena de la
pel·lícula Novecento, de Bertoluci, en què el patró, Burt Lancaster, decideix
acabar amb la seva vida quan observa els joves ballar i fer xerinola, al bosc,
en una horabaixa d’estiu, seguint el so d'ocarines. És una seqüència que sempre em commou per la
senzillesa en què mostra el pas de les generacions alhora que contrasta les
esperances de la joventut amb l’enfonsament vital d’un vell que se sent inútil
i malenconiós d'aquells joves, els quals, aliens al drama que els esguarda, busquen en
el flirteig i l’amor construir-se un futur que a ell ja se li escapa. En
arribar a un prat on una filera de plàtans ressegueix un rierol m’he sentit de
nou entre el so de les ocarines al so de les quals ballen els joves de la
pel·lícula, entre els arbres.
“Quina música més
bonica. Els joves ballen, s’abracen i al capvespre faran l’amor. Aquesta no és
terra per a un vell”, em xiuxiueja a l'orella Burt Lancaster.
Encara en un estat de semi-ingravidesa hem seguit el camí fins a Randa, un poblet al peu de la muntanya que presideix amb solemnitat el Santuari de Cura. A la mateixa muntanya s’hi troben també el Santuari de Gràcia i l’Ermita de Sant Honorat. M’ha explicat que a dalt a Cura, és on passava els estius de ben petita. És un lloc impressionant i especial des d’on es divisen la immensa badia de Palma, la plana interior de l’Illa fins a la Serra de Tramuntana a ponent i, mirant cap al nord-est, es pot resseguir la línia de la costa fins gairebé Capdepera. Ha estat una tarda plàcida, amb el sol que queia mandrós sobre la badia, mentre que ombres del capvespre ens embolcallaven. En silenci i contenint la respiració, hem contemplat una posta majestuosa i roja com n’he vist poques.
Quan quasi a les
palpentes tornàvem cap al cotxe, des de la foscor una veu ha cridat la meva
amiga pel seu nom. La forma era de pregunta – “Maria Antònia?” – i
provenia d’un home assegut en un dels bancs adossats a la paret d’un dels
edificis, que ha resultat ser un company de jocs de les temporades en què,
infants, compartien els estius. Feia prop de 40 anys que no es veien. A
vegades succeeixen fets com aquest, inexplicables i que no vull
interpretar perquè pressento que em causarien massa contradiccions. El dia d’avui
ha estat memorable, intens, farcit d’emocions, però senyorejat
per una mena d’estat de calma que desitjo i espero que m’acompanyi fins al
final d’aquests dies a Mallorca i Menorca.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada