GOOGLE TRANSLATOR

Cercar en aquest blog

24 d'abril

Son Olivar Vei

Tinc el dia per davant i l'esplèndida aventura de no tenir ni idea de què faré ni on aniré avui. Decideixo arribar-me a Son Olivar Vei i pensar-mho allí, entre murs de pedra. El lloc és la vaqueria dels germans de Ses Persianes, o si més no ho havia sigut, i també és el lloc on vaig conèixer en Biel, un dels germans, el dia en què vam fer una excursió a cavall cap a Son Xoriguer i Son Saura amb un grup d’amics. El lloc es conserva exactament igual, llevat de l’asfalt del camí. Els cavalls prenen el sol immòbils, els rucs festegen, els ponis semblen tenir una reunió i jo segueixo sense saber què faré. De moment aquí s’hi està més que bé.

Penso en la munió d’habitatges, antigues estables o petites masies que ara abunden per aquests camins i que per sort s’han rehabilitat respectant l’aspecte inicial. Segur que contribueix a l’aspecte net i ordenat que  l’illa conserva.

Al final, m’he arribat fins al camí de Binigarba on m’he aturat per decidir què fer d’una vegada abans d’arribar a la carretera general. Res a fer. Em penjo amb el silenci i amb un aspersor que rega el sembrat. Em sento ric de temps, en mans de la ventura, i és una sensació extraordinària d’assaborir la llibertat. Al final prenc una decisió: Favaritx, Sanitja i Cavalleria. Per aquest ordre.

Com que s'ha acabat el passar directament de Ferreries al camí de Tramuntana per Sant Antoni de Ruma i la Serra, m’arribaré fins a Favàritx pel camí d’en Kane. Fa temps que dec una visita al far de la lluna. Després retrocediré fins a Alaior pel Kane, seguiré el cami de sa Roca fins arribar al port de Sanitja, al peu de Cavalleria, per mirar de trobar les restes arqueològiques del port romà de Sanisera. I per acabar el dia: posta de sol a Cavalleria.

Favàritx. Ja m’he adonat que vagi on vagi i sigui l’hora que sigui, sempre hi haurà algú més. I no és que hi hagi molta gent, l’illa està pràcticament buida, deu ser que els que hi som ens movem molt... 🙄

Montgofre també tancat. Adéu a s'Estany de Montgofre, doncs!

La Vespa ja no és el vehicle ideal per moure’s per l’illa. Les carreteres són massa amples i massa ràpides per a un vehicle que és ideal per anar relaxadament a 60 km/h. Molts dels camins de terra que queden estan tancats de tal manera que les vies de comunicació esdevenen vies d’incomunicació. Se nos va, se nos va!

M’ha costat trobar el camí que mena fins a la Punta de sa Torre, a ponent de Sanitja, a l’altra banda del cap de Cavalleria. A mig camí de la Torre de Sanitja s’hi troben les restes arqueològiques d’una ciutat  o un port romans que alguns arqueòlegs relacionen amb la ciutat romana de Sanisera , citada per Plini el Vell, tot i que altres pensen que aquesta podria trobar-se al fons de la badia de Fornells. Tot plegat sembla un conjunt de pedres vagament ordenades, però s’hi endevinen contorns i semblen restar al mateix lloc on les van deixar fa segles. Qui les devia carregar per darrera vegada? Podria haver estar fatigat i haver begut aigua, distretament, pendent de preocupacions que mai més no han tingut sentit? Segur que no d’una ampolla de plàstic, com jo. Podria haver descansat, assegut com jo ara, davant l’omnipresent massís de Cavalleria a l’altra riba del port de Sanitja? Podria haver sentit la cremor del sol a les seves espatlles i aclucat els ulls forçat per la llum aclaparadora? I malgrat tot, restes d’una paret romanen majestuoses en peu com a testimoni mut de tants secrets i misteris.


restes de la ciutat romana a Sanitja

Avui can Bep està més tranquil que de costum, però s’han despistat i m’han servit una carn amb fesols, pèsols a Menorca, que ha estat massa estona al micro-ones i ha quedat com una sopa de carn mig desfeta. El sabor és bo, però la carn ha quedat estellosa i en deixo la meitat.

La llum a la plaça d’Es Born de Ciutadella en una tarda assolellada de diumenge de primavera, no té preu. M'atrau l'esplendor senyorial dels altius porxos dels palauets construïts amb pedra Marés que aporten als edificis l'aspecte misteriós i insondable de les grans obertures que s'enfonsen en la foscor de l'interior. Generacions senceres han pogut gaudir de l’espectacle, de la grandesa d’aquesta llum sigil·losa que acomiada el dia mentre llisca per les parets que tanquen la plaça, i em sento abrigat per la munió anònima amb qui puc compartir el moment, enllà del pas del temps i de l’espai. Sud-oest, sempre cap al sud-oest, com assenyalava el pèndol del professor Tornasol. Cansat i amb ganes d’una dutxa m’arribo fins a Artrutx però no espero l’ocàs que  em sorprèn més tard darrere d’uns ullastres. Tant li fa, el dia ha estat gratificant.

Pots seguir-me a Telegram

Telegram: @Boladevidre

DESCÀRREGUES DE VÍDEOS I DEL PDF